Friday, December 4, 2009

Masaal khoir.....

sebelum berakhirnya bulan zulhijjah...saya ingin mengucapkan SALAM AIDULADHA untuk sahabat semua...tadi waktu mkn tgh hari td ada bersembang2 dgn m.cik dan my cousins yang semuanya pompuan sbb yang laki(si bapa) pergi solat jumaat...ada la berbual pasal hal2 yang berkaitan wanita ni... tetiba si fatihah(cousin 1) ada ckap pertengahan bln islam ni ketam isi banyak naik pada waktu2 pertengahn bln islam...saya diam ja...terfikir samada btul atau tak...logik ataupun tak .klw btul ...mcm mana ini bley berlaku??mmm semua atas kudrah dan iradah ALLAH Ta'ala.DIA berkuasa dan berkehendak atas setiap kejadian di muka bumi ini...SUBHANALLAH!!!

Sempena hari jumaat yang penuh barakah saya ada membaca buku yang bertajuk DOA & ADAB SUNNAH RASULLALLAH....jadi hati ni ingin sekali berkongsi dengan sahabat satu cerita yang saya baca...berdasarkan hadith nabi sollallahu 'alaihi wasallam yang bermaksud "sampaikan tentangku walaupun satu ayat"..... "kanan tetap kanan" tajuk yang saya rasakan sesuai dikongsi untuk semua....


diriwayatkan oleh Muslim daripada Anas r.a. katanya."Rasulallah solallahu 'laihi wasallam telah masuk ke dalam tempat kediaman kami maka kami pun memerah untuknya susu kambing dan mencedukkan dengan air telaga yang terdapat di dalam tempat kediaman kami. maka Rasulallah pun minum. maka Umar telah berkata kepada baginda solallahu 'alaihi wasallam (Abu bakar ketika itu berada di sebelah kirinya), Ya Rasulallah berikannya(susu)kepada Abu bakar. Maka Rasulallah telah memberikan kepada orang Arab(Badwi)disebelah kanannya dan bersabda:'kanan tetap kanan'.".

telah berkata Imam An-Nawawi di dalam syarah sohih muslim, mendahulukan orang yang kanan sewaktu menghidangkan dan membahagikan adalah sunnah samada orang yang didahulukan itu adalah seorang kanak-kanak ataupun arab badwi.Adapun mendahulukan orang-orang yang mulia dan orang-orang yang tua adalah serupa di dalam perkara yang lain.oleh sebb itu mendahulukan orang yang lebih alim dan lebih baik bacaannya daripada orang yang tua untuk mengimami sembahyang adalah wajar.

kesimpulan disini dalam hal menghidangkan makanan dan minuman walaupun siapa orang disebelah kiri kita samada berpangkat tinggi,kaya.berilmu atau alim, kita tetap harus mendahulukan yang kanan walaupun disebelah kanan kita adalah kanak2..

tetapi dalam hal solat kita harus mendahului orang2 yang alim dan berilmu serta fasih bacaannya walaupun dia muda bagi mengimami solat..

walallahu'alam...

No comments:

Post a Comment